دومین نشست تخصصی شرکت های مدیریت صادرات و بنگاههای کوچک و متوسط در آذربایجان شرقی برگزار شد
دومین نشست تخصصی شرکت های مدیریت صادرات و بنگاههای کوچک و متوسط با حضوراحمد جوانمردی مدیر توسعه بازار و امور بین الملل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، و سهراب فیضزاده، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی، در هتل گسترش شهر تبریز برگزار شد.این نشست با هدف بررسی چالشها و فرصتهای صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین تسهیل فرآیندهای صادراتی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در ابتدای نشست، سهراب فیضزاده با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در زمینه تولیدات صنعتی کشور، خاطرنشان کرد: «استان آذربایجان شرقی در حال حاضر رتبه ششم کشور را در تولیدات صنعتی دارد و محصولات این استان به ۹۱ کشور صادر میشود.» وی همچنین افزود که کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق، و اربیل( کردستان عراق)از جمله مقاصد صادراتی این استان هستند.
فیضزاده تاکید کرد که شرکتهای مدیریت صادرات به عنوان ابزارهای کلیدی در کاهش ریسک و تسهیل فرآیند ورود به بازارهای خارجی نقش بسیار مهمی دارند. وی همچنین به وجود کنسرسیومهای صادراتی فعال در استان اشاره کرده و افزود: «کنسرسیوم صادراتی کفش و حوله در استان فعال هستند که در صورت تعریف صحیح، میتوانند فاصله بین عرضه و تقاضا در بازارهای خارجی را کاهش دهند.»
وی همچنین ادامه داد که شرکتهای مدیریت صادراتی به عنوان یک ابزار عملیاتی و غیر تشریفاتی در امر مذاکره و تسهیل ورود بنگاه های کوچک و متوسط به بازارهای جهانی بسیار موثر هستند. فیضزاده همچنین به فعالیت سه شرکت مدیریت صادراتی در استان اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد که این تعداد در آینده افزایش یابد.
در ادامه،احمد جوانمردی، مدیر توسعه بازار و امور بین الملل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، به اشتغالزایی بنگاههای کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: «متوسط اشتغال هر بنگاه کوچک در ایران حدود ۲۰ نفر است. در همه کشورهای دنیا برای بنگاههای کوچک و متوسط واحدهای حمایتی در نظر گرفته شده است.»
وی همچنین تاکید کرد که یکی از ارکان موفقیت بنگاههای صادراتی در سطح جهانی، توانایی آنها در ترندسازی و ایجاد برندهای شناختهشده است. جوانمردی افزود: «در برنامه هفتم پیشرفت کشور، وزارت صنعت مکلف شده است تا بسترهای لازم برای توسعه صنعتی و حمایت از شرکتهای مدیریت صادرات را فراهم کند.»
وی در نهایت اظهار داشت که سازمان صنایع کوچک هیچ نقش مستقیمی در امر صادرات ندارد، اما به عنوان یک شرکت مداخلهگر میتواند از تمام سازمانهای دخیل در امر صادرات کمک بگیرد تا فرآیندهای صادراتی بنگاهها تسهیل شود.
در پایان نشست، صاحبان بنگاههای کوچک و متوسط فرصتی پیدا کردند تا به صورت چهره به چهره با مدیران شرکتهای مدیریت صادرات گفتگو کرده و مشاورههایی برای گسترش و توسعه صادرات محصولات خود دریافت کنند.
این نشست نشاندهنده عزم جدی مسئولین کشوری و استانی در حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط و تسهیل فرآیندهای صادراتی برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی کشور است.
روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی
نظر دهید